اتاق مشترک ایران و ایتالیا، همواره تلاش میکند با ایجاد بستری مناسب در یک فضای حرفهای و صمیمی، بین اعضای اتاق ارتباط برقرار نموده و مترصد آن است که تا حد امکان بخش خصوصی را در رشد و بهبود فضای کسب و کار و به طور کلی، تاثیر آن در اقتصاد کلان را نشان داده و همچنین با ایجاد ارتباط بین فعالان اقتصادی، فرصت تبادل دانش و تجربه و زمینه آغاز همکاریهای مشترک یا توسعه بنگاه های اقتصادی را برای آنها فراهم نماید، از این رو، هیئتی متشکل از جناب آقای مهندس پورفلاح ریاست و همراهی دبیرکل و اعضای کمیسیون های 5گانه اتاق از کارخانجات دلپذیر که بخش وسیعی از ماشین آلات خطوط تولید آنان توسط شرکت های اروپایی بویژه ایتالیا و آلمان تامین شده است، بازدید بعمل آوردند.
آقای مهندس پورفلاح در این بازدید اظهار داشت: نقش بخش خصوصی در بحران اقتصادی کشور بویژه در صنایع غذایی و دارویی نباید فراموش شود و امروز، دستاوردها و پیشرفت های چشمگیر این بخش در بهروزرسانی فناوریها و سیستم های همگام با استانداردهای اروپا، نشان از تدبیر و همت بالای فعالان اقتصادی بخش خصوصی دارد. وی در ادامه، کارخانه معظم دلپذیر را یکی از همان مجموعههای کمنظیر عنوان نموده و با اهدای لوح به آقای مهندس محمد اسمعیل قدس، بنیانگذار و رئیس هیات مدیره دلپذیر، از تلاش های دست اندرکاران این مجموعه ابراز سپاس و قدردانی نمود.
آقای مهندس قدس، ضمن استقبال گرم و صمیمانه از اعضای اتاق مشترک ایران و ایتالیا، سخنان خود را با ارایه گزارش مبسوطی از تاریخچه، رویکردهای مدیریتی، چالشها و فرآیندهای تولید، آغاز، و اهداف و برنامه های آتی کارخانه را تشریح نمود.
ایشان با بازگویی خاطرات پس از دوران فارغ التحصیلی خود اظهار داشت که فعالیت خود را در ابتدا از فروش و سپس توزیع محصولات غذایی و در نهایت ورود به عرصه تولید، آغاز نمود و اشاره کرد: “پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه تهران در رشته اقتصاد به خوبی میدانستم که تصمیم دارم در بخش خصوصی فعالیت نمایم و از همان زمان بدون اتلاف وقت برای اهدافم برنامهریزی و اقدام کردم.”
وی ادامه داد: شرکت کدبانو ، تولید کننده محصولات دلپذیر، در سال 1328 فعالیت خود را آغاز کرده بود که ما با خرید این مجموعه، مسیر جدید خود را برای دلپذیر شدن شروع کردیم.
در بدو تأسیس، فعالیت این شرکت تنها در زمینه تولید چند نوع کمپوت و مربا خلاصه میشد و در حال حاضر در این کارخانه 84 نوع محصول تولید میشود و با توجه به کیفیتی که در مقایسه با سایر برندها دارند از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند.
مجموعه دلپذیر با گسترش فعالیت های این شرکت برای اولین بار در ایران، موفق به تولید مربای بدون قند شده و محصولات دیگری نیز از قبیل انواع سس های سرد (مایونز و سس های سالاد) ، سس های گرم (انواع کچاپ تند و معمولی) و محصولات کنسروی غیر گوشتی (مایه ماکارونی، خوراک لوبیا چیتی و غیره) نیز به تولیدات این شرکت اضافه شد.
در سال 1389 طرح کارخانه جدید به منظور افزایش حجم، نوع و ارتقاء کیفیت تولید، توسط هیأت مدیره شرکت در زمینی به مساحت بیش از 120 هزار متر مربع در منطقه “کردان” تعریف گردید که علیرغم شرایط بینالمللی حاکم، این طرح طی مدت 30 ماه با حجم سرمایه گذاری بیش از 2000 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. طراحی اولیه سایت توسط مشاوران ایتالیایی انجام و سپس توسط مشاوران ایرانی نهایی شد.
آقای مهندس قدس همچنین توضیح داد که تمامی ماشینآلات مورد استفاده در این طرح از بهترین سازندگان اروپایی ماشینآلات و با بالاترین تکنولوژی خریداری شده و در سال 1392 نیز به بهره برداری رسید.
تأسیسات و زیرساختهای این مجموعه به نحوی در نظر گرفته شده است که به منظور توسعه آتی فعالیتها محدودیتی وجود نداشته باشد، بویژه سیستم تصفیه فاضلاب که با ظرفیت 4500 متر مکعب در روز، از بزرگترین و بهروزترین مجموعه های تصفیه در خاورمیانه می باشد.
با راه اندازی این طرح، تولید محصولات در این مجموعه به میزان 150 هزار تن در سال افزایش یافته و با توسعه خطوط تولیدی، رب گوجه فرنگی به عنوان ماده اولیه و یا محصول نهایی نیز به سبد محصولات تولیدی کارخانه اضافه شد.
با توجه به چشم انداز مدیریت مجموعه، مبنی بر اشتغال زایی، پس از راه اندازی سایت جدید، کارخانه قدیم(کدبانو)، به منظور تأمین مواد اولیه همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد تا علاوه بر بکارگیری نیروهای متخصص جدید و اجرای برنامه های آموزشی با بکارگیری متخصصان خارجی، با ادامه فعالیت مولد در کارخانه مادر، کمکی به اشتغال در منطقه نموده باشد.
آقای مهندس قدس به این مهم که باید تلاش نماییم در زندگی و تجارت، موضوع “کیفیت” را سرلوحه امور قرار دهیم اشاره و تاکید کرد که در مجموعه دلپذیر، هرگز “مرجوعی کالا” به کارخانه به دلیل مشکل در کیفیت وجود نداشته است و با توجه به چشم انداز دلپذیر، مبنی بر پیشرو بودن در صنعت مواد غذایی در منطقه خاورمیانه و ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت جامعه از طریق تولید و عرضه محصولاتی سالم و با کیفیت، فرآیند توسعه، امری مستمر و ادامه دار در این مجموعه در نظر گرفته شده است، به صورتی که طرح توسعه مجددی برای ارتقاء کیفیت بسته بندی محصولات و اضافه نمودن تولیدات جدید با ارزشی بیش از 1500 میلیارد ریال در مجموعه برنامه ریزی و در حال اجرا می باشد.
بنیانگذار مجموعه دلپذیر با اشاره به وجود ساختار کامپیوتری و شبکهای توزیع که توسط متخصصین فناوری اطلاعات و با بهرهگیری از الگوریتم مرتبط طراحی شده، سیستم توزیع این کارخانه را به روزترین و پیشرفتهترین شبکههای پخش محصولات عنوان کرده و افزود: از جمله برنامه های فرهنگی این کارخانه دعوت از عموم مردم برای بازدید از خطوط تولید است که با برند دلپذیر و محصولاتی که در سفره های خود استفاده می کنند بیشتر آشنا بشوند.
رئیس هیات مدیره دلپذیر در پایان از تدوین کتاب 75 سالگی دلپذیر در سال 1402 خبر داد.
طی این بازدید، خطوط تولید و تکنولوژی های بکار رفته در آنها توسط تکنسین ها و کارشناسان زبده بطور مبسوط تشریح شد. این رویداد که با میزبانی گرم مجموعه دلپذیر و صرف نهار همراه بود فرصتی را ایجاد کرد تا اعضای اتاق ضمن اطلاع از تاریخچه، رویکردها، چالشها، برنامهها، تولیدات، محصولات متنوع و وسعت بازار این واحد تولیدی با سایر اعضا و فعالیت آنان نیز آشنا شوند.