امروزه، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به عنصری مهم در کسب و کارها تبدیل شده است و تقریباَ با همه جنبههای آن سر و کار دارد. به شکلی که از مراحل ابتدایی تا انتهایی در فروش خدمات و محصولات، ردپای دیجیتال مارکتینگ نیز دیده میشود. بنابراین، دیجیتال مارکتینگ در افزایش سود شرکتها نقش منحصربه فردی ایفا میکند. اما نکته اینجاست که چالشهایی برای کسب و کارها در استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. به عنوان مثال، میدانیم که فناوریهای جدید در نوع استفاده و میزان تأثیرگذاری با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه، این موضوع منجر به ایجاد چالشهایی برای مدیران فروش و بازاریابی مدرن شده است. اما متداولترین چالشهای پیش روی کسب و کارها در ارتباط با دیجیتال مارکتیگ کدام است؟ در ادامه به معرفی 11 چالشی میپردازیم که در رابطه با بازاریابی دیجیتال در کسب و کارها با آن مواجه هستیم. در نهایت، برخی از چالشهای مرتبط با بازاریابی آنلاین، به عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
- ایجاد یک تیم بازاریابی کارآمد
این موضوع به اندازهای دارای اهمیت است که در یک مطالعه، 55 درصد از بازاریابها به خدمت گرفتن افراد جدید را در یک کسب و کار، به عنوان مهمترین چالش پیش روی خود ذکر کردهاند. این افراد تأکید داشتند که سازماندهی تیم جدید در محیط کاری امروز، بسیار دشوار است.
استخدام بهترین طرز فکر برای اضافه شدن به تیم بازاریابی دیجیتال کاری بسیار سخت است. معمولاَ بهترین استعدادها برای سازمانهای دیگر کار میکنند. به شکلی که همواره متقاعد نمودن این افراد با استعداد، برای جذب در سازمانها کاری دشوار به نظر میرسد. بدین منظور، معمولاَ شرکت ها از افراد دور کار برای جذب در کسب و کار خود کمک میگیرند. با این شیوه، سازمانها میتوانند از افراد با استعداد بیشتری برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود کمک بگیرند.
- بسط و توسعه بازاریابی دیجیتال در قسمتهای مختلف یک سازمان
در حالی که کسب و کارها اغلب از توانایی پیاده سازی بازاریابی دیجیتال برخوردار هستند، واقعیت این است که در حدود 54 درصد از بازاریابها در مطالعه مورد اشاره، نهادینه کردن خلاقیتهای ایجاد شده را در تمام واحدهای کسب و کار دشوار دانستهاند.
- پیاده سازی یک راهبرد مشخص برای دیجیتال مارکتینگ
با توجه به اولویتهای چندگانه، نیاز به دستیابی به نتایج کوتاه مدت در کسب و کارها و تغییر سریع فناوریها، ارائه یک راهبرد شفاف برای دیجیتال مارکتینگ آسان بنظر نمیرسد. این موضوع که هدف از پیادهسازی دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه قرار است این اهداف در تمام سازمان اجرایی شوند، خود موضوعی چالش بر انگیز است.
- تثبیت تأثیر کسب و کار
درست است که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، تأثیر کسب و کارها را در ارائه خدمات و محصولاتشان گسترش داده است، اما به نمایش گذاشتن تحلیلها و بینشهای حاصل شده از تأثیرگذاریِ معنادار دیجیتال مارکتینگ، کاری دشوار است. به شکلی که دادهها خام بدست آمده از منابع متنوع، نیازمند تحلیل دقیقی هستند تا با ایجاد یک سیستم اندازهگیری مناسب، نتایج بدست آمده بتواند تحلیل و بینش خوبی را از بکارگیری ابزار دیجیتال مارکتینگ در تمام قسمتهای کسب و کار ارائه دهد.
- خرید نرم افزار مناسب
تهیه و یکپارچهسازی نرم افزار مناسب برای کسب و کار، یکی دیگر از چالشهای مورد توجه کسب و کارها در رابطه با دیجیتال مارکتینگ است. به شکلی که تصمیمگیرندگان کسب و کارها باید از بین بیش از 7 هزار فروشنده مختلف، نرم افزار مناسب را تهیه کرده و بتوانند پلتفرمهای فناوری را در کنار افراد و فرآیندهای مورد نیاز، یکپارچهسازی کنند. در این صورت با دستیابی به دادههای قابل فهم و معنادار، می توانند کسب و کار خود را رونق بخشند.
- اختصاص بودجه بیشتر به دیجیتال مارکتینگ
اگرچه از بازاریابها درخواست میشود تا هر سال نسبت به سال قبل، یافتهها و تأثیرگذاریهای بیشتری را برای کسب و کارها ارائه دهند، اما حقیقت آن است که بودجه اختصاص داده شده به دیجیتال مارکتینگ تقریباَ ثابت است، به شکلی که مدیران کسب و کارها تمایلی برای سرمایهگذاری بیشتر در این بخش را، به شکل عملی از خود نشان نمیدهند.
- شخصی سازی بیشتر در ارائه محصولات
بسیاری هنوز بر این باور نیستند که شخصی سازی اطلاعات برای ارائه محصولات و خدمات و نیز در نظرگیری سلایق و شخصیت افراد و گروه های مختلف، میتواند با ابزارها و منابع جدید داده در دیجیتال مارکتینگ امکانپذیر باشد.
- جذب مشتریان بیشتر
بدیهی است که هر کسب و کاری برای تولید ثروت نیازمند مشتریان بیشتری است. درست است که SEO و ابزارهای شبکههای اجتماعی راهی کارآمد در افزایش میزان مشتریان یک کسب و کار محسوب میشوند، اما نحوه بکارگیری آنها، تعیین یک راهبرد مناسب و پیادهسازی پیوسته این راهبرد، چالشی است که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم میکنند.
- توسعه بخشیدن به کسب و کار
توجه داشته باشید که رشد و توسعه کسب و کار با خود چالشهایی را نیز به همراه دارد. از جمله این چالشها اطمینان یافتن از ارائه خدمات به شکلی پیوسته، مدیریت مالی درست و ایجاد یک تیم توسعه برای کسب و کار جدید است. بنابراین، به منظور نظارت بر فروش، منابع انسانی و سایر موضوعات، نیاز است تا سیستمی درست پایهریزی شود. یکی از جنبههای مورد توجه، مرتبط با گسترش بازاریابی دیجیتال در یک کسب و کار است. به شکلی که بازاریابی دیجیتال خدمتی مهارت محور است و همواره ریسک این اتفاق وجود دارد که شخصی که خدمات را ارائه میدهد دچار اشتباهاتی شود و یا نتواند به دلیل عدم آگاهی از اطلاعات، به بهترین شیوه ممکن خدمات مورد انتظار را تحویل دهد.
- مدیریت روابط مشتریان
درست است که کسب مشتریان جدید از اهمیت زیادی برخوردار است، اما مسأله مهمتر مدیریت موثر مشتریان موجود است. مدیریت ضعیف در ایجاد ارتباط با مشتریان کسب و کار، می تواند منجر به نارضایتی مشتریان شود و یا نتواند خدمات با کیفیت مورد انتظار را تحویل آنها دهد. بنابراین، فقدان وجود یک مدیریت قوی در برقراری ارتباط با مشتریان، یکی از چالش های پیش روی کسب و کارها در حوزه مرتبط با دیجیتال مارکتینگ است.
- جلوتر بودن از تغییرات بازار
توجه به این موضوع حیاتی است که دیجیتال مارکتینگ پیوسته در حال رشد و تغییر است. تقریباَ هر ماه ظهور ابزاری جدید، شیوههای جدید و پلتفرمهای نوین بر شیوه انجام بازاریابی تأثیر میگذارند. به شکلی که کسب و کارها نیاز دارند تا پیوسته در رأس این پیشرفتها قرار گیرند. اما اجرای عملی این موضوع کار سادهای نیست. بلکه، برای تحقق بخشیدن به این موضوع نیاز است تا در بخش آموزش و به اشتراکگذاری دانش سرمایهگذاری شود. در این صورت میتوان از به روز بودن تیم اطمینان یافت.
اما بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ، مرتبط با بازاریابی آنلاین است. در دنیای امروز، تقریباَ همه کارها به شکل آنلاین در آمده است. این بدان معنا است که موثرترین روش برای دستیابی به مشتریان میتواند از طریق وبسایت شرکتها باشد. اما مشکل اصلی در جایی است که بدانیم همه کسب و کارها و فعالیتها در جهان آنلاین نیستند. مسأله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، تنها راه اندازی یک وبسایت نمیتواند بازاریابی شما را در اینترنت بر عهده بگیرد. بلکه تنها بخش کوچکی از آن را
تشکیل خواهد داد. در حقیقت، بسیاری از موضوعات دیگر در رابطه بازاریابی آنلاین وجود دارد که قرارگیری در رتبههای برتر موتورهای جستجو مانند گوگل و تبلیغات در شبکه های اجتماعی بخشی از آن هستند.
نکته قابل توجه دیگر این است که کسب و کارها عمدتاَ با بازاریابی آنلاین آشنایی ندارند. به همین دلیل برخی از موارد بسیار مهم که باید در دنیای اینترنت مورد توجه قرار گیرد، عمدتاَ به دلیل ناآگهی مالکان کسب و کار، منجر به عدم دستیابی به نتیجه دلخواه، علیرغم صرف هزینههای در نظر گرفته شده می شود. به عنوان مثال، چنانچه کسب و کاری اقدام به راه اندازی یک وبسایت برای معرفی محصولات و خدمات خود نماید، اما اصول بازاریابی آنلاین، که زیر مجموعهای از بازاریابی دیجیتال است، را رعایت نکند، ممکن است هرگز نتواند از وبسایت و یا شبکههای اجتماعی راه اندازی شده، انتظارات پیش بینی شده را دریافت نماید.
به همین دلیل و در ادامه، به معرفی برخی از چالش های پیش رو که باید در بازاریابی آنلاین نیز مورد توجه قرار بگیرند، اشاره شده است:
- اولویت بخشیدن به محتوای موبایل
- ایجاد وبسایتی پویا
- ایجاد محتواهای بسیار مفید به شکلی مداوم
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
- مشارکت دادن دنبال کننده ها در شبکه های اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
افکارتان را باما در میان بگذارید
برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .