0 (1)

الگوهای تجاری صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا

سرتاسر منطقه اتحادیه اروپا، بعنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو نساجی و پوشاک (T&A) در جهان بشمار می‌رود. ارزش تولیدات نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا در سال 2019 به 6/135 میلیارد یورو رسید که حدود 6% نسبت به سال قبل از آن کاهش داشت. (توجه: طبقه‌بندی آماری فعالیت‌های اقتصادی یا NACE، بخش‌های C13 و C14). ارزش خروجی نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا تقریبا به‌طور مساوی بین تولید منسوجات (4/69میلیارد یورو) و تولید پوشاک (2/66میلیارد یورو) تقسیم شده است.

در زمینه تولید منسوجات، که جنوب و غرب اتحادیه اروپا، کشورهای توسعه‌یافته اتحادیه مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا در آن قرار دارند، نزدیک به 60% از کل تولید نساجی اتحادیه اروپا در سال 2020 را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه ‌بر این، از کل حجم تولید منسوجات کشورهای اتحادیه اروپا، سهم محصولات منسوجات نبافته و سایر محصولات مرتبط (NACE sectors C1395 and C1396) از 2/20% در سال 2011 به 2/23% در سال 2019 افزایش یافته است که نشان‌دهنده تغییرات ساختاری مستمر در این بخش است.
تولید پوشاک در اتحادیه اروپا شامل دو بخش اصلی است: یک بخش شامل محصولات با قیمت متوسط برای مصرف در بازار انبوه که عمدتاً توسط کشورهای در حال توسعه در اروپای شرقی و جنوبی مانند لهستان، مجارستان و رومانی تولید می‌شود؛ جایی که نیروی کار ارزان، نسبتاً فراوان است تولید می‌شود و دسته دیگر، بخش پوشاک لوکس سطح بالا و با کیفیت است که توسط کشورهای توسعه یافته غرب اتحادیه اروپا مانند ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تولید می‌گردد.

جالب توجه است که در کشورهای غربی اتحادیه اروپا، نیروی کار تنها 3/20% از کل هزینه تولید پوشاک در سال 2019 را به خود اختصاص داده است که به‌طور قابل توجهی کمتر از 1/30% در سال 2006 بوده است. این تغییر نشان می‌دهد که تولید پوشاک، در برخی از کشورهای غربی توسعه‌یافته اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به نوعی سرمایه و فناوری است چراکه شرکت‌ها به شکلی فعال صنعتی‌سازی در تولید پوشاک را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

آلمان، ایتالیا، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا به دلیل سرانه تولید ناخالص داخلی نسبتاً بالا و میزان جمعیت‌شان، نزدیک به 60% از کل خرده‌فروشی پوشاک در اتحادیه اروپا را در سال 2021 به خود اختصاص دادند و این سهم بازار در دهه گذشته حفظ شده است. این امر همچنین نشان‌دهنده این آمار بیانگر این مهم است که برندهای پوشاک اتحادیه اروپا که نشان‌دهنده ترجیح مصرف‌کنندگان محلی هستند، در کل، در بازار خرده فروشی این اتحادیه از مارک‌های غیر اتحادیه اروپا بهتر عمل می‌کنند.

تجارت درون‌منطقه‌ای یکی از ویژگی‌های اساسی صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. علیرغم فشارهای فزاینده از سوی تأمین‌کنندگان مقرون‌به‌صرفه آسیایی، آمارهای UNComtrade نشان می‌دهد که از کل واردات منسوجات منطقه اتحادیه اروپا در سال 2019، میزان 8/53% در رده تجارت درون منطقه‌ای بوده است. با این‌حال، آمار می‌تواند نشانگر افزایش واردات تجهیزات حفاظت فردی (PPE) از آسیا باشد که تجارت درون‌منطقه‌ای کشورهای اتحادیه اروپا برای منسوجات به 40% در سال 2020 کاهش یافته است.
در همین حال، حدود یک‌سوم واردات پوشاک برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از سایر اعضای اتحادیه طی سال‌های 2019-2020 انجام شده است. در مدت مشابه، 98% از پوشاک مصرفی در ایالات متحده وارداتی بوده که 75% آن از کشورهای آسیایی تامین شده است.
(Eurostat, 2022; UNComtrade, 2022).

با توجه به تجارت منسوجات و پوشاک کشورهای اتحادیه اروپا با اعضای غیر اتحادیه (یعنی تجارت خارج از منطقه)، ایالات متحده یکی از بازارهای برتر صادراتی اتحادیه اروپا و تأمین‌کننده حیاتی منسوجات (عمدتاً برای منسوجات صنعتی) باقی مانده است . در عین حال، کشورهای آسیایی به رهبری چین و بنگلادش، به عنوان پایگاه اصلی تأمین پوشاک خارج از منطقه‌ای اتحادیه اروپا برای برندهای مد و خرده‌فروشان اتحادیه اروپا فعالیت می¬کنند. ترکیه یکی دیگر از پایگاه‌های مهم تأمین پوشاک برای شرکت‌های مد اتحادیه اروپا بوده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر الگوی تجارت به دلیل شیوع ویروس کووید-19 وجود ندارد.
علاوه‌براین، ویتنام ششمین تأمین‌کننده بزرگ پوشاک خارج از منطقه‌ای اتحادیه اروپا در سال 2020 (پس از چین، بنگلادش، ترکیه، هند و کامبوج) بوده که 4% از کل ارزش را به خود اختصاص داد. توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام که در آگوست 2020 اجرایی شد، می‌تواند در دراز مدت به تامین منسوجات و پوشاک بیشتر اتحادیه اروپا از این کشور کمک کند.

طبق اعلام فدراسیون پوشاک و نساجی اروپا (Euratex)، صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا در حال احیای خود پس از پاندمی کووید-19 می¬باشد و ارزش تولید منسوجات تا پایان سپتامبر 2021 به سطح قبل از همه‌گیری رسیده است. با این حال، تولید پوشاک همچنان کاهشی است. فدراسیون پوشاک و نساجی اروپا (Euratex) هشدار می‌دهد که با توجه به “قیمت‌های بالای مواد اولیه و انرژی، اختلالات زنجیره تأمین و محدودیت‌های بهداشتی اضافه شده مرتبط با همه‌گیری ویروس کووید-19″، سال 2022 می‌تواند سالی چالش‌برانگیز برای صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا بشمار می‌رود.

منبع:

shenglufashion.com/2022/01/28/eu-textile-and-apparel-industry-and-trade-patterns-updated-january-2022

برچسب ها: بدون برچسب
بوسیله دکمه بالا می‌توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید
0

دیدگاه ها بسته شده اند.