طلا و جواهرات
طلا و جواهرات پس از ساختمان و اتومبیل بیشترین ارزش را در داراییهای جهان به خود اختصاص دادهاند (البته بر اساس یک ایده نو، امروزه اطلاعات، گرانبهاترین و ارزشمندترین دارایی بشر است) میگویند انسان برای اولین بار در نهرها و رودخانههای سراسر جهان متوجه زیبایی و درخشندگی این پدیده شد.
انجمن جهانی معدن میگوید که طلا برای اولین بار، 4000 سال قبل از میلاد مسیح توسط فرهنگهای امروزه اروپای شرقی برای ساخت اشیاء تزئینی همانند بتها، تخت و تاج پادشاهان مورد بهرهبرداری قرار میگرفت.
از طلا در صنعت داروسازی نیز استفاده میشود. 1500 سال قبل از میلاد مسیح، طلا به عنوان اولین وسیله رسمی مبادلات برای تجارت بینالمللی مورد استفاده قرار گرفت. با مطالعه تاریخ اقوام در گذشته، می بینیم که داشتن طلای بیشتر، نشانه قدرت و موفقیت بوده، به همین دلیل امپراطوریهای مختلف به دنبال کشف معادن و منابع جدید و اکتشاف طلا بودند و بعضا جنگهای زیادی هم برای به دست آوردن طلا و جواهرات بیشتر نیز درگرفته است. این فلز گرانبها علاوه بر زیبایی و فرمپذیری بالا، نابود نشدنی و رسانای خوبی برای الکتریسیته است، کدر و اکسید نشده، در حرارت بالا ذوب نمیشود و یک دارایی امن میباشد.
کشف سنگهای گرانبها چون الماس و دیگر سنگها بعنوان مکمل صنعت طلا، بعدها مورد توجه جهانیان قرار گرفت: نقره نیز با توجه به حجم بالای آن توانست اهمیتی برای خود در میان فلزات قیمتی ایجاد نماید. در گذشتههای دور تا سدههای اخیر، طلا پشتیبان چاپ پول و اسکناس به حساب میآمد ولیکن به تدریج سایر داراییها و تولیدات در شاخههای مختلف نیز مورد استفاده در پشتیبانی چاپ اسکناس قرار گرفت.
طلا در ایران به پیش از اسلام به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره سوم میلادی بازمیگردد و ذخایر آن در شمالغربی آذربایجان، زنجان و سیستان و بلوچستان نزدیک کاشان و در فلات مرکزی تاکنون کشف شده است. موجودی طلای بالا را کشورهایی چون آفریقای جنوبی، ایالت کالیفرنیا در امریکا، به خود اختصاص دادهاند.
با گفتن کلمه طلا، اصولا اولین چیزی که به ذهن متبادر میگردد طلای زرد براق است، نام طلا(Gold) از واژه لاتین aurum به معنی طلا گرفته شده است. همانطور که گفته شد امروزه ارزش اطلاعات، گوی سبقت را از دیگر محصولات و مصنوعات ارزشمندی چون طلا گرفته است و برنامهریزان و سیاستگذاران در عین حال که به این موجودیهای ارزشمند توجه خاص مبذول مینمایند، میباید برای ایجاد فضاهای آموزشی و شغلی برای جوانان هوشمند و توانمند این سرزمین بیش از پیش همت نمایند. امروزه برندهایی چون مایکروسافت، یا IBM، AMD ، اینتل، کوالکام، اپل، HP، DEL، LENOVO و در زمینه سختافزار و شرکتهای بزرگی چون SONY، سامسونگ، مرسدس بنز، پاناسونیک و ناسا و کمپانیهایی از این دست، چندین برابر معادن طلا ایجاد درآمد و فرصت مینمایند.
پس بیاییم از گنجهای دیگری که به کمک جوانان و دانشمندان قابل دستیابی هستند غافل نباشیم، طوری برنامهریزی نماییم که فارغالتحصیلان ایرانی حضور در میهنشان را به پیوستن به بنگاههای بزرگ بینالمللی ترجیح داده در کنار معدنکارانی که به اکتشاف و استخراج طلا و سنگهای قیمتی مشغولند به ایجاد و راهبری بنگاههایی بپردازند که برای کشور امکانات و زیرساختهای تمام نشدنی و توسعهافزا بوجود میآورد.
به امید آن روز………