به منظور پي بردن به ارزش و اهميت نمايشگاهها، لازم است نگاهی اجمالی به تاریخچه و قدمت این سهم، از گذشته تاکنون داشته باشیم. از ابتدايي ترين روشهاي تجارت در دوران گذشته، مبادله كالا با كالا و خدمات بوده است كه در اصطلاح، همان تهاتر امروزيست. از آنجا که در گذشته، امکان تامین مایحتاج زندگی به طور روزانه برای مردم مقدور نبود، صاحبان کالا و خدمات در محلهایی گرد هم آمده و اقدام به عرضه آنچه که در اختیار داشتند و مازاد بر نیازشان بود، میکردند. تداوم در برپایی اینگونه بازارها در طول زمان و تغییر در شکل، فضا و شیوههای عرضه در آنها، بسترهای لازم جهت برپایی نمایشگاههای پیشرفته را ایجاد کرد. تا قبل از سال 1851 ميلادي نمايشگاههاي مختلفي در گوشه و كنار جهان با عناوين و موضوعات مختلف برگزار میگرديد كه در عصر خود نيز داراي اعتبار بود هاند، اما اولين نمايشگاه جهاني به شكل امروزي در سال 1851 ميلادي و در محلي بنام كريستال پالاس در هايد پارك شهر لندن، پايتخت انگلستان تحت عنوان “نمايشگاه بين المللي كالاهاي ملل جهان” برپا گرديد، و بالغ بر 14000 غرفهدار از سراسر جهان در آن حضور داشتند و ايران نيز در فضايي به وسعت 92 متر مربع يكي از مشاركتكنندگان بود. نمايشگاهها در طي دوران مختلف و به واسطه شرايط حاكم بر زمان خود، دستخوش تغييراتي شدهاند، اما نكته قابل توجه در برگزاری تمامي نمايشگاهها، تحولي است كه نمايشگاه در آن دوران ایجاد و از خود باقي گذاشته و غالباً منشأ اثر در صنعت و تجارت جوامع بشري گرديده است. در حقیقت نمایشگاهها، به فضايي براي تبادل اطلاعات، افكار، دانش و تكنولوژي، بين ملل مختلف مبدل شدهاند. نمایشگاهی که انگلیس اولین بار در اواسط قرن نوزدهم، برای نشان دادن ثروت، قدرت و دستاوردهایش که ناشی از انقلاب صنعتی بود برپا کرد یکی از مصاديق بارز آن است که با قدری تامل، جایگاه و تاثیرات مطلوب برپایی این نمایشگاه به وضوح مشاهده می شود. این تمایل به نمایش قدرت و داشته ها، از آن زمان تبدیل به یک عرصه با شکوه برای نشان دادن الگوهای متنوع توسعه و شیوههای مختلف مواجهه با چالشهای فرهنگی و اجتماعی به نام اکسپو، به عنوان پایهگذار نمایشگاههای جهانی شده که هر پنج سال یک بار در کشورهای مختلف جهان برپا میشود. اما همانطور که مطرح شد شیوههای برپایی نمایشگاهها نیز با توجه به شرایط و مقتضیات زمان مثل بسیاری از موضوعات دیگر دچار دگرگونی و تحولات وسیعی میشوند. که در این میان به روز بودن، هنر سازگار شدن با تغییرات و درک درست از فضاهای جدید در برپایی کاربردی و پرجلوه نمایشگاهها بسیار موثر خواهد بود. با پیشرفت علم و فناوری، امروزه بشر میداند که در پوسته کره خاکی، جهانی مجازی خلق شده که سوار بر این امواج، میتواند در یک چشم به هم زدن گستره آن را بپیماید. با فعالیت و این حجم از تمرکز مردم دنیا به تکنولوژی و اینترنت، ایده برپایی نمایشگاه در فضای مجازی نیز، بعد از اولین تجربهاش در سال 1990 به سرعت در حال توسعه یافتن است. نمایشگاه مجازی تلفیقی از محیط های 3 بعدی حرفهای و چشمگیر، همراه با قابلیتهای منحصر به فرد اطلاعرسانی چند رسانهای می باشد که به طور همزمان در دسترس بازدیدکنندگان در اقصینقاط دنیا قرار میگیرد. نمایشگاههای مجازی با بهرهگیری از فناوری در شکل و فرمهای مختلفی طراحی میشوند و دقیقا مشابه نمایشگاهی است که در دنیای واقعی میبینیم با این تفاوت که در آن متکی به زمان، مکان و فضا نیستیم. نمایشگاهها معمولا با ساخت دکوراسیون، طراحیهای جالب و غرفههای مختلف و ویژه آماده میشوند که همان ساختار در نمایشگاه مجازی نیز پیادهسازی و اجرا میشود. در اصطلاح فنی این نمایشگاه نسخهای از نمایشگاه فیزیکی است که بوسیله تصویرسازی محیط در فضای 3 بعدی ایجاد میشود. با ظهور ویروس کرونا که منجر به محدودیتهای اجتماعی شدیدی شده، برپایی نمایشگاههای مجازی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
در نمایشگاه مجازی شما واقعا حضور دارید و فضای آن را به خوبی درک می کنید. به عنوان مثال به یک غرفه داخل میشوید و جزییات را به خوبی بررسی میکنید و لحظه خارج شدن از آن یک احساس مطلوب و واقعی در ذهن شما ایجاد میشود. میتوانید به راحتی در هر گوشهای از آن حرکت کرده و محصولات مورد نظرتان را در فضای 3 بعدی تماشا و اطلاعات لازم و پاسخ تمامی سوالهایتان را از صاحب غرفه دریافت نمایید. این نمایشگاه همیشه در دسترس همه میباشد و مخاطب میتواند به راحتی با یک کلیک بر روی موبایل، تبلت یا رایانه، اطلاعات محصولات و خدمات را بررسی، ذخیره و با دیگران نیز به اشتراک بگذارد. در این نمایشگاه محدود به فضای طراحی شده نیستیم بلکه سایر نمایشگاهها و وب سایتهای مرتبط نیز میتوانند از طریق لینک در دسترس بازدیدکننده ها قرار بگیرند. در نمایشگاه مجازی ضمن برخورداری از فضایی جذاب و چشم نواز که تلفیق گرافیک 3 بعدی و 2 بعدی است، فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارند که اگر مدنظر قرار گیرند، نمایشگاهی کارآمد و موثر خواهد بود که در ادامه به تشریح بعضی از آن موارد می پردازیم:
1. مفید بودن نمایشگاه: یعنی برگزارکننده، ضمن غنی ساختن محتوای نمایشگاه به شکل قابل قبول و انتظار، رویکردهای مختلف بازدیدکنندگان را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد تا بتواند نمایشگاهی پربار و فراخور نیاز و اهداف آنها برپا کند. و برای پرسشها و کنجکاویها، پاسخی دقیق و کامل در نظر میگیرد.
2. بهرهوری نمایشگاه: مدت زمانی که یک کاربر برای بازدید کامل از یک نمایشگاه و دریافت اطلاعات لازم نیاز دارد باید مدنظر قرار گرفته شود. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک کاربر چقدر زمان باید صرف کنید تا از یک نمایشگاه مجازی بازدید مفیدی داشته باشید!؟
3. تاثیرگذاری نمایشگاه: در این مورد برگزار کننده میزان عملکرد خود را باید بررسی کند و بداند تا چه اندازه توانسته است توقعات و خواستههای بازدیدکنندگان را برطرف کند.
4. قابلیت یادگیری نمایشگاه: در این مورد، برگزارکننده نمایشگاه مجازی نیاز دارد پیوسته در حال به روزرسانی و یادگیری مهارتهای لازم باشد تا بتواند خودش را با توانایی، آگاهی و دانش بازدیدکنندگان هماهنگ کند.
5. رضایتبخشی نمایشگاه: دیدگاه، احساس و نقطهنظرات بازدیدکنندگان درباره نمایشگاه بسیار اهمیت دارد به عبارتی در این فاکتور به این موضوع پرداخته می شود که کاربران تا چه میزان از برگزاری نمایشگاه به این شیوه رضایت داشته اند!؟
6. قابلیت دسترسی: این موضوع ضمن اینکه یکی از ویژگیهای ذاتی نمایشگاه مجازی است اما بروزرسانی و دسترسی همیشگی به آن نیاز به تکنولوژی روز و برنامهریزی منظم توسط برگزارکننده دارد.
انواع کلیپهای ویدئویی، گالری عکس، گفتار صوتی، نقشه و پلان، اطلاعات متنی، نظرسنجی، نمایش صفحات وب، نمایش انواع نمودار، چارت، اینفوگرافی، قابلیت جایگذاری انواع کاتالوگ و بروشور همراه با امکان دانلود و… از جمله ویژگیهای نمایشگاه مجازی هستند که به نحوی خوشایند در پیش روی مخاطبان قرار میگیرند و بدلیل سهولت و سرعت دسترسی، تجربهای دلنشین را برای آنها در بازدید از نمایشگاه مجازی رقم میزنند.
آنچه که در نمایشگاههای فیزیکی دارای محدودیت و هزینهساز است در نمایشگاههای مجازی وجود ندارد از جمله محدودیت در زمان و مکان، هزینههای اجاره فضا، تجهیزات، حمل و نقل، دکوراسیون، چاپ و تبلیغات، تشریفات، نیروی انسانی، تدارکات، ساخت و سازهای بخش عمومی، حتی از فراموشی خدمات و محصولات از ذهن مشتریان پس از گذشت زمان و …. . با تمام این اوصاف، نمایشگاه فیزیکی با حضور مردم در کنار هم بسیار پربارتر و جذابتر است اما در شرایط کرونایی که جان انسانها در اجتماعات به خطر میافتد ایجاد یک نمایشگاه مجازی اقدامی معقول و هوشمندانه است و البته نباید فراموش کنیم که حضور در نمایشگاههای بینالمللی به سهولت و همیشگی اتفاق نمی افتد. این نوع از نمایشگاه، میتواند فرصتی بسیار فوقالعاده برای صاحبان کسب وکار باشد که با بهرهگیری از فناوری به روز و کارآمد اطلاعرسانی چند رسانهای، مخاطب را در هر گوشهای از دنیا با تولیدات و خدمات خود آشنا کنند. این یک نمایشگاه دایمی است که فارغ از مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محدودیتهای مرزی، مشکلات تجارت خارجی و …. جهت معرفی نامحدود کالا و خدمات در بازارهای جهانی بسیار موثر می باشد. لازم به ذکر است در فضای اقتصادی کشور ما که همواره تلاش میکند با ایجاد تنوع در امر تولید، گسترش بازار فروش و همچنین ورود در مسیر برندسازی، رد پای خوبی در دنیای اقتصاد داشته باشد، قطعا نمایشگاه مجازی میتواند عرصه بسیار مناسبی برای معرفی کالا و خدمات به شمار آید. اتاق مشترک ایران و ایتالیا با امعان نظر به دغدغههای فعالان اقتصادی و شرایط موجود، اقدامات مجدانهای به منظور تزریق این نوآوری به بخش خصوصی را آغاز کرده و مساعی خود را به کار گرفته تا تولیدات و خدمات بنگاههای اقتصادی را از طریق نمایشگاههای مجازی به دنیا معرفی کند و اثرات مطلوب بهرهمندی از آن را نیز نمایان سازد. نمایشگاه مجازی اتاق مشترک ایران و ایتالیا از مشخصههایی چون طراحی به دو زبان فارسی و انگلیسی با انواع غرفهها ، قابلیت قرارگیری آدرس اینترنتی غرفه بر روی سایت و سایر شبکههای اجتماعی همچون کانال تلگرام و Linked in، سربرگ و کارت ویزیت متقاضی، امکان درج اطلاعات مالک غرفه اعم از نشانی سایت و اطلاعات تماس در صفحه اول و نمایش مکان شرکت بر روی نقشه، استفاده از ابزار visual و Audial برای معرفی کالاها و خدمات (امکان پخش صدا)، امکان طراحی سه بعدی محصولات، قابلیت نمایش پوسترها، گواهینامهها، عکسها و کلیه متون و تصاویر بر روی دیوارهای غرفه، انتخاب غرفه بصورت optional با توجه به نوع عملکرد و رشته فعالیت شرکتها برخوردار است. اتاق مشترک ایران و ایتالیا با در نظر گرفتن تنوع و گستردگی نمایشگاه مجازی تلاش کرده با توجه به تنوع در گستردگی محصولات و خدمات غرفهداران این نمایشگاه را به چند طرح مختلف به نامهای پایه، برنز، سیلور، گلد و پلاتینیوم(unity) تقسیم کند.
در پایان این مطلب آنچه که ضرورت بر تاکید و تکرار دارد این است که صاحبان صنایع، اهمیت حضور در بازارهای جهانی را به خوبی درک کردهاند و میدانند وقتی یک برند در معرض دید قرار داده میشود ضمن دنبال کردن اهداف مشخص و از پیش تعیین شده همچون انتفاع مالی و موارد دیگر میتواند همواره معطوف به تاثیراتی عمیق در بلوغ و ارتقای فرهنگها، رونق اقتصادی و حتی تحولات سیاسی و اتخاذ بسیاری از تصمیمات محلی و حتی کلان در نقاط مختلف جهان نیز بشود. از اینرو برپایی نمایشگاه مجازی گامی رو به جلو و تجربهای بسیار شگفتانگیز خواهد بود.
کارشناس روابط عمومی اتاق مشترک ایران و ایتالیا
افکارتان را باما در میان بگذارید
برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .