مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

برای یک زندگی سرشار از موفقیت «احمق باش»

این جمله شاید در نگاه اول نامانوس و حتی توهین‌آمیز بنظر برسد، اما شعار و عنوان کتابی به همین نام از «رنزو روسو»، طراح سرشناس ایتالیایی و بنیانگذار برند «Diesel» است.

به نظر می‌رسد برای روسو، مردی که به عنوان میلیاردری موفق و سرشار از ایده‌های خلاقانه در دنیا شناخته می‌شود، «احمق بودن» معنای دیگری دارد. از نظر او احمق‌ها دنیا را آن‌طور که «می‌خواهند» و نه آن‌طور که «هست»، می‌بينند. آن‌ها برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود سرسختانه می‌جنگند، زمین می‌خورند و بلند می‌شوند و دنیای خود را آن‌طور که می‌خواهند، می‌سازند. روسو خود با این ایده و نگرش زیرکانه نقطه عطف تازه‌ای در دنیای مد بوجود آورد.

مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso
مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso
مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

رنزو روسو در سال ۱۹۵۵ در شهر بروجین واقع در شمال ایتالیا و در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. در سال ۱۹۷۵ از کالج نساجی فارغ‌التحصیل و در همین دهه اولین شلوار جین خود را دوخت. در دوره ای که شلوارهای دم پا گشاد بسیار در چشم بودند. قطر دم پای شلوار روسو ۴۲ سانتی متر بود و این شکل عجیب با استقبال دوستان وی مواجه شد، طوری که روسو از همه آنها سفارش دوخت گرفت. همان شلوار دم پا گشاد و استقبال اطرافیان، روسو را بر آن داشت تا با قرض گرفتن مبلغی از پدرش، ۴۰ درصد سهام شرکتی که در آن زمان درآنجا کار می‌کرد را بخرد. این شرکت که مولتکس نام داشت بعدها به دیزل تغییر نام داده شد، در واقع وی ده سال بعد از فارغ التحصیلی خود در کالج برند دیزل را تاسیس كرد. به گفته خودش در آن زمان كسی به سودآوری ايده‌هایش باور نداشت: «سی و سه سال پیش، وقتی که شلوارهای جین پاره و سنگ‌شور را طراحی کردم همه به من می‌گفتند دیوانه‌ام. هیچکس این شلوارها را نمی‌خرد و اگر بخرد پس می‌دهد. چه کسی شلواری را که دست دوم بنظر می‌رسد، می‌پوشد». اما امروز می‌بینيم که این شلوارهای پاره و رنگ و رورفته چقدر در دنیا طرفدار دارد.

در آن زمان روسو پارچه نو و دست اول را سنباده کشید، آن را سوراخ و پاره کرد تا به پارچه‌ای کهنه تبدیل شود وی درباره آن روزها می‌گوید:«حدود بیست و پنج سال یک پژوهش شخصی انجام دادم و نظر ۱۵۰ جوان از سراسر دنیا را درباره شلوار جین پرسیدم. جواب‌ها این بود: آخرهفته، آزادی، راحتی و ولوشدن، آسمان آبی، باغ سرسبز… وقتی این جواب‌ها را شنیدم فکر کردم شلوار جین بخشی از زندگی همه آدم‌هاست و در هر کمدی جا دارد». او اضافه می‌کند که چطور نتیجه این تحقیق، او را در به ثمر رساندن ایده‌اش مصمم کرده: «برای فروش شلوار جین به آمریکا رفتم. در آن زمان «Ralph Lauren» گران‌ترین شلوار جین را به قیمت ۵۴ دلار می‌فروخت ولی قیمت‌های من خیلی بالاتر بود. به همین علت ديگران برعلیه‌ام شدند. می‌گفتند این مرد کیست و اینجا چکار می‎کند.»

مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

رنزو در سال ١٩٩٦ اولين فروشگاه‌اش را در نیویورک، و سپس شعبه‌های دیگر را در لندن و رم افتتاح کرد و یک سال بعد جایزه کارآفرینی از انستيتوی مالی آمريكا را از آن خود کرد.

محصولات برند دیزل اکنون شامل شلوار جین، عینك، جواهرات، عطر و لباس‌ است. رنزو روسو در سال ٢٠٠٢ شركت OTB را تأسيس كرد كه يك گروه صنعتی در عرصه مد است و شماری از برندهای معروف دنیا مثل «Diesel» ،«Marni» ،«Maison Margiela» ،«Dsquared2» و «Viktor & Rolf» را در زيرمجموعه خود دارد. روسو با ساخت مقری جدید برای OTB در حومه شهر ونیز عملا مرکزیت شرکت را به این ساختمان جدید منتقل کرد. این مقر جدید که سازه ای بسیار بزرگ و مدرن دارد، امکاناتی مهم همچون باشگاه ورزشی برای تمام کارمندان و کافه تریای اختصاصی را در خود جای داده است. ویلای بزرگ روسو در منطقه باسانو دل گراپا واقع است که تا شهر ونیز ۳۰ دقیقه با خودرو فاصله دارد. این شهر حدود ۵۰ هزار سکنه دارد و نکته جالب اینکه روسو برای کل روستا اینترنتی مجانی Wi-Fi فراهم کرده است.

مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso
مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso
مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

وی همچنین حامی مالی پروژه های بازسازی این شهر تاریخی است. پروژه هایی که قدمت آنها به قرون وسطی باز می‌گردد.

از آنجایی که منزل روسو به ونیز بسیار نزدیک است، او زمان زیادی را در این شهر می گذراند. روسو در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۶ میلیون دلار برای بازسازی و مرمت پل تاریخی ریالتو، یکی از چهار پل موجود بر فراز کانال بزرگ ونیز، تخصیص داد.

مقصد مورد علاقه روسو برای تعطیلات جزایر یونان است؛ جایی که به عقیده وی از عکاسان پاپاراتسی و مزاحم خبر چندانی نیست. اوقات فراغت روسو با موج سواری، اسنو بوردینگ و وِیک بوردینگ گذشته و همچنین عاشق فوتبال است، وقتی در سال ۱۹۹۶ تیم باسانو ویرتوس را خریداری کرد به انتهای نام این تیم عدد ۵۵ را اضافه نمود که برابر با سال تولدش بود. روسو همچنین یک نهاد خیریه موسوم به «بنیاد OTB» را اداره می کند. این بنیاد زیر نظر شرکت مادر فعالیت کرده و تا کنون ۱۲ میلیون یورو صرف مبارزه با نابرابری اجتماعی و توسعه پایدار مناطق محروم در جهان نموده است. ۹۰درصد هزینه های این بنیاد به کشورهای آفریقایی و ۱۰ درصد دیگر در داخل ایتالیا هزینه شده است. دیزل در ۸۰ کشور جهان با ۵۰۰۰ فروشگاه فعالیت می‌کند.

یکی از علل موفقیت روسو قدردانی همیشگی از تلاش کارکنانش بوده است وی هنگام دریافت جایزه تبلیغات کن در ۱۹۹۲ تمام تیم طراحی شرکت را با خود برای دریافت جایزه به محل برگزاری برد و همه را شگفت‌زده کرد.

رنزو علت انتخاب نام دیزل را آسان فهم بودن آن، تلفظ یکسانش در سراسر جهان و حس خاکی بودن این کلمه بیان داشته است.

در سال 2021، کارلو بونومی، رئیس کنفیندوستریا ایتالیا، رنزو روسو، بنیانگذار و رئیس گروه OTB را به عنوان نماینده انجمن تعالی، زیبایی و طعم مارک‌های ایتالیایی منصوب کرد تا با تجربه خود تولیدات ایتالیایی را ارتقا بخشد.

https://rooziato.com/

https://www.confindustria.it/

مشاهیر ایتالیا-رنزو روسو Renzo Rosso

افکارتان را باما در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد! تمامی موارد الزامی با * نشانه گزاری شده اند.